2014. február 1., szombat

AMA-cord, az aszimmetrikus kés.

Nincs egyszerűbb dolog a világon a késkészítésnél. Csak veszünk egy darabka acélt, amiről eltávolítjuk a fölösleget. Ennyi, és kész a kés. Jó, egy kicsit leegyszerűsítettem, de tényleg nem bonyolultabb ennél. Főleg ilyen időben. Különben meg úgy szoktam eldönteni hogy késezek e, hogy bele nyúlok a vízbe, amiben a csiszolás során felmelegedett munkadarabot szoktam hűteni. Ha be van fagyva akkor nem igazán alkalmas a hőfok késezéshez. De most nem volt. Csak egy vékony réteg volt rajta. Azt meg simán átütöttem egy sto-uchival. A minap elgondolkodtam rajta, hogy hogy tudna vágni egy aszimmetrikus levezetőéllel rendelkező kés.
 Gyorsan papírra vetettem az elképzelésemet, és epekedve vártam hogy mi lesz az eredmény. Nagyjából egy óra alatt ( egy huzamban kb. ennyit bírtam ki egyenesedett talppal, a jéghideg betonon, mert utána ökölbe szorult a talpam ) kiviteleztem az elképzelésemet. Igen hülyén nézett ki de tartottam a magam a tervhez. Gyors edzés után, ami narancsig való hevítést jelent, gázlángon, hóbahűtéssel kombinálva, már alig vártam hogy megélezhessem. Majd el felejtettem az alapanyag, 51CRV4 névre hallgató, és 3 mm vastag acél volt. Tökéletesen alkalmas késkészítéshez, és visszafogott áron lehet hozzájutni. Na de milyen legyen a markolata ? Erre nálam a mai napig a zsinórozás a leggyorsabb megoldás. Erre polip-ropi-lén szárító kötelet alkalmaztam. Innen született a neve is. A varázslatos " patyiződ " színe pedig a én szépérzékemet dicséri. Beleszerettem első pillantásra.
Na de nem is ez a lényeg, hanem az hogy hogy vág a AMA-cord ? Jelentem ugyanúgy mint a többi kés. Az egyedüli észlelhető változás a szimmetrikus késekkel szemben a faragásnál mutatkozott meg, de ott szem túl szignifikánsan. Viszont úgy döntöttem hogy valamikor ki fogom próbálni az úgynevezett véső formájú élezést. Tehát csak az egyik oldalon fogok levezetőélet készíteni. Ott azért szerintem már lesznek meglepetések számomra is. Mindettől függetlenül tapasztalatszerzésnek, és időtöltésnek is tökéletes volt, e kis zsinóros kés elkészítése. Nagyon remélem ki tudok még fogni néhány enyhébb napot még a télen, mert sok elképzelésem van még amit meg szeretnék valósítani, még mielőtt az időskori demencia ki nem törölné a agyamból az ötleteimet.

9 megjegyzés:

  1. Szia Ama!
    Ebben a késben az egyszerűsége lett a szépsége. Esküszöm tuti lett.
    A markolat színe pedig fenomenális. Pont most készítek egy kukrit, aminek a markolatát paracorddal tekertem le.
    További jó kísérletezést!

    Balee

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Balee !

      A számból vetted ki a szót. Köszönöm szépen a dicséretet. És......epekedve várom a kukhridat.

      AMA.

      Törlés
  2. Szevasz Ama!
    Erről a késről a "veszett vad " című (Tommy Lee Jones- Benicio Del Toro) fílm jutott az eszembe. Ahogy leírod mennyi idő alatt készült el a kés, pont mint a filmben. Ritkán ajánlok fílmet, és talán láttad is. Késes embereket már megihletett. Ez most egy kicsit paradoxon helyzet a részemről, mert télen (főleg ha hideg a műhely) az ember már megundorodva a silány tévéműsortól végső elkeseredésében mégiscsak kimenekül és lám születik egy fegyver, de már elszállt a méreg. Igy ismeretlenül nem tudom mennyire ismerős ez az érzés neked, de szerintem tudod miről beszélek. Érdekelne hogy mi lesz a sorsa a késeidnek, miután elkészültek? Megtartod mindet, vagy más gazdákra lelnek? A vésőéllel kapcsolatban buzdítanálak, vágj bele! Nagy kedvenceim és csodálatom tárgyai a japán konyhakések. Készítettem én is jónéhány hasonló kést vésőéllel és a feleségem is szereti használni őket.
    Remélem megismerkedünk legalább ezen a szinten, mert szívesen olvasom a gondolataitokat és az én környezetemben kevés embert érdekel ez a téma annyira hogy még beszélgessenek is velem róla.
    További szép gondolatokat, terveket, és munkás órákat kívánok!
    Oláh Barna

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Barna !

      Örömmel töltenek el szavaid. Úgy vélem teljesen átérezted a dolgok lényegét. Ismeretlenül is rokonszenves vagy számomra. A késeim sorsa pedig egyértelmű. Aki megérdemli az megkapja tőlem. De van amelyiktől semmi pénzért nem válnék meg. A vésőél még mindig foglalkoztat, és el is fogom készíteni. Annak pedig őszintén örülök, hogy az olvasóm vagy. Köszönöm szépen a lelkesítő szavakat, és én is kíváncsi vagyok a te munkáidra, ha publikálod őket.

      AMA.

      Törlés
    2. Szia Ama
      Nagyon örülök hogy végre kapcsolatba tudtunk kerülni. Már korábban az ünneplős puukkodhoz hozzászólva próbáltam kapcsolatba kerülni veled, de valószinüleg elkerülte a figyelmedet. Nagyon szeretem az írásaidat olvasni, szimpatikus a humorod, és az egész hozzáállásod. Remélem idővel többet is megtudunk egymásról. végezetül keresd "Barna késes blogjá"-t!
      Üdv. Barna

      Törlés
  3. Szia Ama!
    Nagyon jó kis kés lett, ez a darab is idézi a megszokott Ama-stílust. (ez pozitív jelző) További jó késezést kívánok!
    Krisztián

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Krisztián !

      Köszönöm a dicséretet, és a jó kívánságot is. De az AMA stílus nem tudom miben nyilvánul meg. Csak készítettem egy kiskést, ami olyan lett amilyen. De nem gondolnám hogy stílusom lenne. A Tombor késeknek.......azoknak van stílusa !

      AMA.

      Törlés
  4. AMA!

    De most komolyan, ez a patyiződ szín nem is olyan rossz. Sőt! Illik is a pengéhez, és úgy egészében, rendbe van. Szerintem.

    Karesz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Karesz !

      Köszönöm szépen a dicséretet. De a te egyik késed meg az én mindenkitől független tetszésemet nyerte el.

      AMA.

      Törlés