2012. április 25., szerda

Dotted, avagy a pöttyös bökő. Írta: Röjtő Jönő.

– Uram! A késemért jöttem!
– Hol hagyta?
– Valami matrózban.
– Milyen kés volt?
– Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta?
– Várjunk… Csak lassan, kérem… Milyen volt a nyele?
– Kagyló.
– Hány részből?
– Egy darabból készült.
– Akkor nincs baj. Megvan a kés!
– Hol?
– A hátamban.
 Na..........! Ez a kis idézet, nem az én késemről szólt. Bár rezeg a léc, hogy egyszer elkészítsem...............inkább arról írnék, amelyiket egy vendégségben való pizzázás alkalmával ötlöttem ki. Kicsit agylövéses vagyok, hogy még ekkor is a késeken jár az eszem, de aki ismer, az elnézi nekem. Ha valaki még nem " vágná " hogy miről is van szó, akkor elárulom, hogy nem is a pizza, hanem a piros színű és háromlábú távtartók inspiráltak engem. Legyen a formája egy egyszerű, lapos, mégis kellőképpen legömbölyített. Van még egy kevés bakelitem, ami tökéletesnek tűnik erre a célra. Már csak egy problémám volt. Miből legyen a penge ? 
Mivel a fiókomban nem leltem semmit, ezért másik fiók után néztem. Egy apró konyhai balesetnek köszönhetően ( benne maradt kés a tepsiben, a melegíteni kívánt rakott burgonyával együtt ) konyhában ráleltem az ideális alapanyagra. A markolat simán leolvadt a kis Fiskars Santokuról, elővillantva a csökevényes markolattüskéjét. Nem is bonyolítottam sokat a dolgot, mert nyomban kitaláltam, hogy ha a markolatpanelek piros műanyag " szegecsekkel " lesznek rögzítve, akkor piros " fíbert " is tehetnék a héjak közé. Csak pont annyit( 4 db-ot ), amennyi a penge ( kemény 2 mm-es ) vastagsága. Ja, és a fölösleges acélt is eltávolíthatnám a pengéről ! És még avval sem kell foglalkoznom, hogy levezető élt készítsek, mivel az átalakítás után is, csupán 0,7 mm volt az élnél a vastagság. Oldalanként 15°, és már kész is az ideális élszög. Na de ezek számok, amik engem nem is izgattak, mert csak csiszoltam, csiszoltam, és még egy kicsit csiszoltam. A végeredmény nem lett a világ legrondább kése, de szerintem benne van az első százban. Ezt akartam ellensúlyozni  ( no meg a sok szürke téli napot is ) azzal hogy körberaktam sok szép színes nockkal.

4 megjegyzés:

  1. Szia AMA!

    Látom tényleg itt a jó idő, egyre több sűrűbben kerülnek elő új kések a műhelyedből! Ezen a mostanin nagyon meglepődtem (jó értelemben) , színes modern és nagyszerű! Ügyes vagy és találékony! Gratulálok!!!

    Zébarát

    VálaszTörlés
  2. Szervusz Zé !

    Pedig hidd el, nem azért készítek kést, hogy legyen miről írni, hanem azért mert élvezem. Köszönöm a találékony jelzőt ( no meg a többit is )! Az asztalon mindig szükség van egy olyan késre, ami a fólia vágásától kezdve a zsíros kenyér kenéséig, mindenre alkalmas. A pöttyös pont ilyen kés nálunk. De már van egy ember aki a vérét adta miatta. Nagyon jól meg lehet élezni, ezeket a Fiskars késeket !

    Távoli barátod, AMA.

    VálaszTörlés
  3. Szia AMA!

    A gratulációkkal szeretném kezdeni, ha megengeded.
    Na meg azzal, hogy igazságtalan is vagy, ha nem haragszol meg. Mégpedig azért, mert szerintem ettől jóval csúnyább kések léteznek. Sőt! Tovább megyek: Ez kifejezetten szép és ötletes, mondhatni mutatós.
    És biztos vagyok benne, hogy mindenre jól használható kis kés.
    Ügyes munka még egyszer gratulálok
    !
    Zsombor

    VálaszTörlés
  4. Szervusz Zsombor !

    Köszönöm a gratulációt. A legsokoldalúbb tesztnek vetettem alá a pöttyöst. Ugyanis kint hagytam az asztal sarkán. Nálunk van egy szokás. Minden konyhában végezendő munkára azt használjuk. Vágott kenyeret, fóliát, szalonnát, és zöldséget is. Mi egyébként még a süteményt is bicskával ennénk, ha tehetnénk. Jól vizsgázott, és ez a lényeg. Azóta már én is szebbnek látom !

    AMA.

    VálaszTörlés