2012. április 11., szerda

Jan-bya, a tűzről pattant kés.

Nem lehet mindig új kést csinálni ! Na !!! Ezt is ki tudtam mondani. Néha engedni kell a csábításnak, és simán meg kell venni azt a kést ami tetszik. Én ebbe aa késbe, első látásra beleszerettem. Meg is vettem. Hogy mi tetszett benne ? Az hogy nincs semmi csicsa rajta. Alig vártam hogy adjak neki munkát, és kipróbálhassam. Ne gondoljatok valami nagy dologra. Csak arra voltam kíváncsi, hogy egy egyszerű nyársalás alkalmával, megállja-e a helyét. Ez nem nagy elvárás, de szerintem, sok kés már az első feladatnál feladta volna. Ugyanis deszkát hasogattam vele.
Jól kiszáradt fenyő kerítés lécet találtam, és ezt feszegettem szét a megfelelő méretűre. Egy kis szalonnázáshoz elégséges mennyiséget, rövid idő alatt meg tudtam csinálni vele. Mondjuk azért, néha ütőbotot is kellett használnom. De mivel a penge vastagsága 3mm fölötti, ezt a kényes műveletet simán végre lehetett vele hajtani. Hála a levezetőél, és a pengetükör optimális viszonyának. Ránézésre körülbelül, fele-fele az arány a két rész között. Elgondolkodtam rajta, hogy miként is viselekedne a penge, ha mondjuk V-re volna köszörülve, vagy éppen "csak " skandináv éllel bírna.
Aztán a gondolatot tett követte. Beszaladtam a Kershaw Antelop Hunter, és a Mora Clipper késeimért. Az eredményen nem lepődtem meg. Ugyanis a V-re csiszolt penge teljesített a legjobban. De azért a Jan-bya is hozta a formát. Apropó, a névválasztás annyira egyértelmű volt számomra, hiszen aki ismeri az arab területeken használt késeket, az egy kicsit egyet ért velem, hogy van egy kis hasonlóság köztük. Úgy kb. 1 vagy 2 % ! Ennyi nekem elég. Az első rész pedig a keresztnevemre utal. Szóval az első feladat után, arra voltam kíváncsi, hogy vajon lehet e vele indítani a svéd szikravetőt.
Pókerarccal odaillesztettem a praktikus rudacskát ( így nevezete el egy hat éves kislány, a szikravetőt ) és végighúztam rajta. Itt ott sikerült is belekapnia. Hát igen. Nem egy kaparóél az biztos. De mivel a tollaságat meg tudtam vele gyújtani, ezért ez a feladat is ki van pipálva. A többi már csak egyfajta levezető gyakorlat lesz számára. Hacsak......... ! Nem vesztette már is el az élét. Majd a kenyérvágásnál kiderült, hogy nem. Pfűűűű ! Megkönnyebbültem. Tudtam, hogy akkor a szalonnát már játszi könnyedséggel beirdalhatom vele. A hagyma pucolásáról, és szeleteléséről már nem is beszélve.
Minden adott volt hát egy jó kis " csurdításhoz " ! Mivel gyermek koromban elég tapasztalatra tettem szert ilyen irányban, ezért szép lassan elfogyasztottam mindent, ami a tepsin,vagy amellett volt. Hogy visszafogottan fejezzem ki magam, veszett módra bezabáltam. Ez látszik egyébiránt az utolsó képen is, ahol szerintem egy jól lakott napközis látható. Nem is tudtam levonni, messzemenő következtetéseket a késsel kapcsolatban. Csak ültem ott egy csésze teát szürcsölgetve, és simogattam, forgattam, babusgattam az új késemet. Ekkor tűnt fel az is, hogy milyen fából készült a markolat.
Wenge volt az ! Emmán döfi ! Nem is gondoltam az elején, hogy ilyen szerencsés ember vagyok, és egy jelképes összegért ilyen " kafa " késhez jutok. Mindent összevetve, nagyon meg vagyok elégedve a Jan-bya-val. Hasznosabb mint egy apáca, és jobban dolgozik mint egy komplett, genetikailag hiperpigmentált brigád. Szívesen használok ilyen sokoldalú kést, mert nagyon megkönnyíti az ember életét. Hiszen most, se baltát, se bicskát, se kenyérvágó kést nem kellett használnom. Ott van a tenyeremben a megoldás. Kicsi, de masszív késre van szükség az ilyen feladatokhoz. És a Jan-bya pontosan ilyen.

4 megjegyzés:

  1. Hello AMA!

    Gratula az új szerzeményedhez, pláne, ha még a strapát is bírja, jó választás volt.
    A szalonna sütéshez, pedig utólag is jó étvágyat kívánok, bár én magamrészéről(és ezt ne vedd kritikának - 8 évig erdőn dolgoztam)fenyőfán nem sütök szalonnát, mert"illatos" lesz

    Mély tisztelettel és üdvözlettel:

    Zsombor

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Szervusz Zsombor !

    Tudod mit gondolok arról, hogy illatos lesz a szalonna ? Örülök neki ! Bár ez füstölt volt, és hidd el, már egy öltést se " bojszintott " neki. A kés viszont kellemes csalódás számomra, mert még ennyit se néztem ki belőle.

    AMA.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia AMA!

      Hát elsőre nem sokat néztem ki ebből a késből, bár lehet ez annak tudható be, hogy tőlem igen távol áll ez az "arabos" forma. Valamikor régen egy fanyelű Tramontinát láttam ilyen pengealakkal, de az teljes egészében fa markolatú volt. az írásod olvasván, egész jól használható késnek tűnik, amit nem gondoltam volna... Gratula az új szerzeményedhez! Használd egészséggel!

      Zébarát

      Törlés