2012. június 8., péntek

Nova, a Norvég vadász puukko.

 Előre is elnézést kérek azoktól, akik azt mondják hogy egy kés legyen nemes anyagokból. Teljesen egyetértek velük. De a múltkor a Késportálon láttam egy olyan kést, amitől teljesen begerjedtem. Gondoltam, én is megpróbálok egy olyat készíteni. Na nem éppen a formája tetszett annak a késnek, hanem a markolata. Ami úgynevezett micartából volt. Ez csak annyit jelent, hogy műgyanta, és szövet felhasználásával, egy kompozitot készítünk. Az én választásom a szövet terén, egy egyszerű konyharuhára esett. Penge terén pedig egy Degu által, Norvégiából hozott, nyers puukko pengére. Két alapanyag már meg volt, amikor utána néztem a kötőanyagnak is. Azt tudtam hogy legalább 1 dl műgyanta kell ahhoz hogy szilárd legyen a markolatom. De nekem csak egy feles pohárra való jött össze. Akkor egy kicsit improvizáltam ! A belső részre két komponensű ragasztót használtam, a külső részt pedig a műgyantával itattam át. Ehhez viszont először két határolót kellett csinálnom bakelitből. Mert az bevált már a Zephyr nevű késemnél is. 
De mindenek előtt meg kellett csinálnom a skandináv típusú leélezést. Volt ugyan eredetileg, de az csak 4 mm széles volt. Azt mondta Degu, amikor átadta a pengét, hogy :- A magadfajta örömkéses, biztos ki tudja igazítani, hogy pofásabb legyen ! Jelentem ki tudtam igazítani. Olyan éle lett, hogy a maszkolást minduntalan átvágta. Pedig alig nyomtam hozzá az élhez a maszkoló szalagot. És nekem még ezek után kellett megcsiszolnom a markolatot. Egy rossz mozdulat, és pillanatok alatt félbe vághatom a kari-erem. De megoldottam. Hagytam egy napon át kötni a ragasztókat, és másnap boldogan kezdtem hozzá a csiszoláshoz. Gyorsan haladtam, mert nem volt nagyon kemény a házi készítésű micarta. Az igazinál, nagy nyomáson préselődik bele a gyanta a szövetszálak közé. De ebben az esetben csak a erőteljes markolászással lehetett tömöríteni az anyagot. Na ezért lett puha az én micartám. Így sem lett rossz. Ellenben nagyon érdekes lett a markolat mintázata. Volt olyan vevőm, aki meglátta a munkahelyemen az asztalon, és  megkérdezte hogy :- Baconnal van betekerve a késed ? Elkerekedett szemmel néztem rá, de aztán már együtt nevettünk a beszólásán. Van abban valami bizarr, hogy egy darab rongyból, és némi ragasztóból kés markolatot lehet készíteni. Legközelebb viszont visszatérek az egzótákhoz. Mert tervekkel, és ötletekkel nagyon, de nagyon teli van a fejem.

3 megjegyzés:

  1. Hello AMA!

    Én is olvastam a portálon azt a cikket és meg kell mondjam, hogy szerintem, mint nem pukkoo rajongó szerint is egy nagyon pofás kést csináltál, amiért őszinte gratula néked.

    Zsombor

    VálaszTörlés
  2. Én viszont pukkó rajongó vagyok és mondhatom, ez nagyon tetszik! Gyönyörű pengeforma, a mikarta meg amúgy is a szívem csücske! Üdv a Bakony szívéből!

    VálaszTörlés
  3. Kedves puukko rajongó, és nem rajongó !

    Ti tudjátok a legjobban, hogy ha valaki, valamit szívből csinál, akkor annak csak jó lehet a vége. Elejétől a végéig vigyorogtam, mert sejtettem hogy valami hasonló lesz a végeredmény. Zsombor, nagyon örülök neki hogy a Nova elnyerte a tetszésedet. Marci, neked is köszönöm a dicséretet, de a pengeforma egy ere3deti norvég ember keze munkáját dicséri. Én csak egy kicsit megigazítottam.

    AMA.

    VálaszTörlés