2013. augusztus 24., szombat

Jaakkina, az ünneplős puukko.

 Még tavaly ( karácsonykor ) kaptam egy Lauri PT 77 nevű, laminált, differenciáltan edzett háromrétegű pengét  szüleimtől. No meg egy kis habos nyír fadarabot is. Természetesen az Acélfullánktól rendelték, akik hibátlanul le is küldték a megbeszélt időre. No, akkor megfogadtam, hogy csak akkor fogok hozzá a kés elkészítéséhez, ha tényleg, de úgy igazándiból kedvem lesz hozzá. Jelentem, nem rég érkezett el az a pillanat, amikor nagyon viszketni kezdett a tenyerem. Tudom ám orvosolni a bajom !  Hiszen csak ki kell mennem a műhelybe. Néhány óra múlva pedig gyógyultnak nyilváníthatom magam.
Na de nem is ez a lényeg. Hanem az hogy semmit nem akartam elszúrni. Drága mulatság ez a penge, és a fahasáb, ahhoz hogy eltoljam. És akkor elég visszafogottan fogalmaztam. Nem volt más hátra, egy kicsit odafigyelve nekiláttam a munkának. Összesen 3 db lyukat fúrtam a habos nyírbe, amiket utána összefűrészeltem a dekopír fűrészes eszközömmel. Örömmel konstatáltam, amikor egyszer csak keresztül tudtam dugni a markolattüskét. Megcsiszoltam két agancsdarabot, és levágtam a fölösleget a fahasábról. De nem dobtam ki, mert terveim vannak még vele. Nagyjából körbecsiszoltam.

Közben az alsó, és a felső bakniban kireszeltem a tüske helyét. Nagyjából ugyanebben az időben a fát is, és az agancsot is addig reszelgettem, amíg nem láttam át közöttük. Összepróbáltam a rablónyársam összetevőit, és bekevertem kb. fél deci, kétkomponensű ragasztót. Majd mindent összekentem vele. Pillanatszorítóval, pár órán keresztül nyomatékosítottam............hogy, márpedig ebből kés lesz, ha belegörbülök akkor is ! Alig bírtam kivárni a kötési idő végét, és már fogtam is hozzá a letisztázáshoz. Megszabadítva a fölöslegtől, én is megkönnyebbültem. Kezd kés formája lenni a kezemben tartott dolognak. De a következő munkafázisnál végképp összeszedettnek bizonyultam. Géppel lecsiszoltam a sarkokat, és ami nálam meglepő fejlemény, szimmetrikusra sikeredett a művelet. Na nem lett tökéletes, de számomra pont megfelelt. Megjegyzem, itt lehet eltolni a legkönnyebben a markolatot. De egy kis odafigyeléssel ( hű, ezt a mondatot mintha nem is én mondanám ! ) elfogadható eredményt tudtam elérni. Aztán következett a kedvenc részem, a legömbölyítés. Szállt ám a por mindenfelé. De marhára élveztem, amikor az érdes felületből, szép sima felület keletkezik a kezem, és az egyre finomabb csiszolóvásznak által. Végül készítettem a pengének egy kis fatokot is celtiszből, mert a sima bőrtokot simán beirdalná a kés éle, ahányszor csak belecsúsztatnám. Befejező mozzanatként elkalapáltam a markolattüske végét egy megzenkolt alátétbe, és ragasztottam rá egy medált. Ja, meg készítetem hozzá egy egyszerű bőrtokot is. A nevét pedig már korábban eldöntöttem, és Jaakkinának kereszteltem. Ez annyit tesz Finn nyelven, hogy ajándék az Úr. Úgy is mondhatnám, hogy készítettem egy " templombajárós " puukkót. Vagy evezhetném ünneplősnek, mert holnap fogom betölteni a 44. évemet. Ahogy Mr Bean, én is meglepem magam valamivel. Hú, már alig várom holnapot, hogy mit fogok kapni tőlem !

7 megjegyzés:

  1. Szewa AMA!

    Elöször is Boldog születésnapot kívánok!

    Másodszor pedig gratulálok az új késedhez, személyre szabott ajándék is lett egyben. Szépen megcsináltad, mondhatni gyári lett.
    És itt szeretnék szólni a How its made bejegyzésedhez, ami nekem valahogy mindig a szívem csücskei, bárkitől is olvashatok ilyet. Köszi!

    Zsombor

    VálaszTörlés
  2. Szervusz Zsombor !

    Először is, köszönöm szépen. Másodszor is köszönöm szépen. A személyre szabott jelzővel pedig, nem is tudod mennyire betaláltál. Nincs még egy ilyen kis Magyarországunkban. Ha van.......akkor arra én is kíváncsi lennék.

    AMA.

    VálaszTörlés
  3. AMA,

    Boldog születésnapot. Már vártam, mi lesz ebből a késből, mióta tavaly megmutattad az egyik bejegyzésedben. Nagyon tetszetős darab lett. Ezzel a medállal is sikerült egyedit alkotnod.

    Gratulálok hozzá, és ahogy mondani szokták, használd egészséggel.

    Üdv, Karesz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Karesz !

      Köszönöm a köszöntést. És a késemet méltató szavakat is. Használni pedig fogom, hiszen 77 mm-es pengehosszba senki sem tud belekötni.

      AMA.

      Törlés
  4. Szia Ama
    Először szólok hozzá a munkásságodhoz ezen a helyen és egyúttal egyfajta bemutatkozásom is lenne ez a pár mondat. Kb két éve kezdtem el foglalkozni én is amatőrszinten a késkészítéssel. Ezzel egyidőben természetesen a web-en is nézelődtem kerestem a késes témákat, így akadtam a te blogodra is. Nagyon tetszik hogy a magyar késesvilágban ahol igazi művészek munkálkodnak te felvállalod az amatőrség lehetőségeivel élő barkácsoló, ezermester beállítottságú emberek összehozását, büszkén mutatod meg elképzeléseid miként öltenek testet. Természetesen én is figyelem miként fejlődsz, egyre szebb kidolgozású munkákat mutatsz be. Azért is ide írtam mert pillanatnyilag ez a késed tetszik a legjobban. Egy ideje hasonló indulatoktól fűtve én is létrehoztam saját késes blogomat, "Barna késes blogja" címmel. Amennyiben nem tartod tolakodásnak kérlek nézz be hozzám, ismerd meg az én késes világomat. Még nagyon az elején vagyok az irkálásnak de lassan, lassan remélem kialakul. Szívesen látnám a véleményeiteket, hozzászólásaitokat egy-egy munkám melett. Előre is köszönöm.
    Üdv.: Oláh Barna

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Barna !

      Végtelen boldogság számomra, hogy léteznek rajtam kívül is olyan emberek, akaik élvezik ezt a fajta szabadidős tevékenységet. Lelkesítő és, és egyben értékelő szavaid is nagyon jól esnek. Meg fogom nézni a blogodat, és ha van egy kis időm ( na ebből igen kevés van ) akkor hozzá is fogok szólni egy két késedhez.

      AMA.

      Törlés
  5. Még egy apróság: http://obknives.blogspot.hu/

    VálaszTörlés