2022. június 26., vasárnap

T...herra


Mindenki szereti a damaszkolt pengéjű késeket. Igen, még én is. Hatalmas szaktudás, rengeteg gyakorlás, és még több tapasztaltság kell egy rétegelt penge elkészítéséhez. Nem is beszélve a tömérdek acélról, amiből, minden hajtogatás után "elhiccen" egy jó adag. Aki azon a szinten van, hogy tud damaszkolt acélt készíteni, az már a félisten kategóriába sorolható. Én, részemről, nem szeretném megugrani ezt a szintet. Nekem a  maximum a San Mai penge lesz. Amúgy meg semmi bajom nincs a monoacélokkal. Pláne, ha azok szénacélok. Az egyik kedvencem (és szerintem másoké is ) az a 80 CrV2 megnevezésű acél.

Aki dolgozott már vele, tudja, hogy milyen hálás. Lágyítva könnyen fúrható, és még könnyebben csiszolható. Arról nem is beszélve, hogy hőkezelni is gyerekjáték. Megedzve viszont kutya kemény, és végtelenül szívós. Finom szemcseszerkezetű, és így ideális alapanyag a skandináv kések számára. Csak veszettül rozsdásodik. De aki ismeri a szénacélokat, az tudja hogy, hogy kell ápolni őket. Aki meg nem, az is tudja, hogy használat után szárazra kell törölni a pengét. Na de eleget beszéltem már az acélról. Jöjjön az érdekesebb része. A markolat, amit egy különleges mintájú ....damaszkolt  kirirnite-ből készítettem.

Kaptam az egyik barátomtól, akinek a bárdját átváltoztattam bowie késsé. Kiváncsi voltam rá, hogy miként fog mutatni a majd a késen. De.....mint minden új "késítményemnél" itt is ki akartam próbálni valamit, amit még sosem csináltam. A koporsó alakú markolatot. Tudom, hogy "amcsiban" ez más formát jelent, de én a keresztmetszetét akartam hogy olyan legyen. Össze is jött. Örömmel konstatáltam, hogy nagyon jó fogása lett. Igen egyeseknek igaza lehet, hogy ujjvédőt is kellett volna rá tennem, mert bitangul csúszik ám a kirinite. De én egy modern puukko-t akartam készíteni, és nem egy biztonsági előírásoknak mindenben megfelelő kést. A tokon gondolkodtam egy darabig, de aztán elvetettem a megvalósítását. Azon egyszerű okból, mert baromi jól mutat a késes állványomon. A neve pedig a ...herra...finn eredetű ( minden skandi késemnek finn nevet adok ) és annyit jelent hogy .....azúr. De a tenger színére szokták mondani. Mondjuk nekem a földről ( mi is a terra jelentése ) az űrből készült képek jutnak az eszembe róla. Engem teljesen elbűvölt a nagy kékség, és megfogadtam, hogy a következő késem is kék markolatot fog kapni. Méghozzá, "zima-kéket". Aki érti, hogy ez mit jelent, azt innen is csókoltatom. Különleges vagy ! Akár a T...herra. 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése