2011. november 19., szombat

Hal-kinson, a hal áll osztó.

Valószínűleg ez a kés lesz az utolsó késem ebben a hónapban. A vizek lassacskán befagynak, és evvel együtt az én nagybecsű valagam is. Bundában pedig nehéz kést készíteni. A lehető legrövidebb idő alatt akartam összehozni egy késre, nagy vonalakban hasonlító alkalmatosságot. Éppen ezért választottam a markolat alapanyagának az agancsot. Miért ne használnám ki azt, hogy pont olyan kézreálló formája van, mint amilyenre most szükségem van. Mert ugye a nagy hidegben nem szándékozom órákat csiszolgatni. Ugyanígy jártam el a pengeforma kiválasztásakor is. Na milyen élet lehet, szinte percek alatt kihozni egy kis szelektorlapból ? Hát a néhány ember számára már unalmas skandinávot. Ilyen egyszerű dolgot képzeltem én el most késkészítésnek álcázva. De hogy ne legyen annyira " snassz " az egész, ezért eszközöltem néhány nem igazán korszakalkotó újítást. Először is. A skandináv késekre nem sűrűn szokás ujjvédőt tenni. Pedig roppant hasznos tud lenni. Főleg ha szép sima a kés markolata. Bár ők váltig állítják, hogy úgy is biztonságosan kezelhetőek a puukkoik. Csodálkozom, hogy meg van még minden ujjuk. Én nem bízom a véletlenre, és erre a késre rakok egyet. Ja, és a lényeg. A leukura hasonlító pengeforma. Aha, de jól lerövidítve !
Ja, mert csak ekkorát adott ki a maradék vasanyagom. Nem is lett végigeresztve a markolattüske a valaha szarvas fejét díszítő agancsdarabon. Csupán csak félig. De hogy ki ne essen a penge, berovátkoltam a tüskét, és a két komponensű ragasztóba, a biztonság okáért, belenyomtam egy tubus pillanatragasztót is. S hogy mennyire volt ez jó ötlet ? Majd az idő eldönti. Ezt a kést csak egy dologra szeretném majd használni. A képekből könnyű kitalálni, hogy halak áldozati szertartásokra való előkészítésében fog segédkezni. Így még a neve kitalálása is ugyanolyan egyszerű volt, mint az elkészítése. Mivel halakat fog megfosztani a pikkelyüktől, és ezt teszi majd egy borotva alaposságával, ezért a Hal-kinson nevet adtam neki, nem kicsit nagyképűen. De hát az vesse rám az első követ, aki ennek az átlagos kis késnek jobb nevet tud adni. Ha már a kés hétköznapi, legalább a neve ne legyen az. Ugye ?

11 megjegyzés:

  1. Szia AMA!

    Mindig lenyűgöznek az egyszerű formáid! Én igyekszem variálni mind a pengét, mind a markolatot és mégsem olyanok a késeim mint szeretném. Te az egyszerű formákkal olyan szép és funkcionális késeket alkotsz, mint például ez is! Semmi csicsa, meg különleges markolatanyag, a végeredmény pedig egy szép letisztult vonalú használható kés! Gratulálok!

    Zébarát.

    VálaszTörlés
  2. Hello Ama!

    A Te késeid nagyszerűsége szerintem is az egyszerűségében rejlik, a szó legjobb értelmében. Nincs túlvariálva, a használhatóság áll a központban. A névválasztás király, a körítés utánozhatatlan. Köszönjűk!

    VálaszTörlés
  3. Ha nem ismernélek nem tudnám a filozófiád lényegét,azt hiszem ez az új alkotásod is ezt bizonyítja.Egyszerűen szép.

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  5. Szervusz Zé, és Zsombor !

    Nem gondoltam volna, hogy evvel az egyszerű haleffel, ilyen elismerést váltok ki belőletek. Pont olyan ez a kés, mint amilyen én is vagyok: Végtelenül egyszerű. Köszönöm szépen a méltató szavakat, de ti is kiérdemlitek ezt, minden egyes elkészített késeiteknél. Mások nem is sejtik, hogy ez az oda vissza dicsérgetés, nem kölcsönös " s...ny....ról szól, hanem az egymás munkái, és elkészített kései iránti őszinte rajongásról.

    Maradjunk még sokáig ilyenek !

    AMA.

    VálaszTörlés
  6. Kedves névtelen !

    Nem tudom, hogy ki vagy, de köszönöm szépen a dicséretet. Most derült ki számomra, hogy még filozófiám is van. De jó !

    AMA.

    VálaszTörlés
  7. Hello Ama!

    Megint szívemből szóltál, vagyis fején találtad a szöget. A dícséret nem s...ny...., hanem annak elismerése, hogy valaki kedvtelésből, mindenféle, mások által esetleg kidobásra ítélt, nem túl profi gépeken, otthoni körülmények között próbál meg összemókányolni valamit.

    Zsombor

    VálaszTörlés
  8. Jó kis kést sikerült újfent legyártanod , gratulálok .
    Az agancs sem snassz dolog és szerintem , aki próbálgatta , már a skandi élezést az tudja , hogy nem volt hülye , aki kitalálta .
    Üdv.: Balázs ( aki sosem írt eddig , de nézegeti a késeidet ) :)

    VálaszTörlés
  9. Kedves AMA!

    Ismét megtaláltam az új blogodat (nem volt nehéz), és döbbenettel olvastam, hogy kitolt veled a technika ördöge.
    Örülök, hogy tovább él a blog, sok ötletet lehet meríteni belőle, és gratulálok az újabb alkotásokhoz!
    Pár hónap kihagyás én is nekiláttam kést gyártani, hova tovább elkezdtem blogozni is. Nemcsak a késkészítés, hanem a blogírás ihlete is tőled jött.
    Amennyibe kíváncsi vagy az írásaimra, ezen a címen éred el: http://knife-by-ed.blogspot.com
    További kellemes barkácsolást kívánok!
    Üdv: Ed

    VálaszTörlés
  10. Szervusz Ed !

    Köszönöm szépen a gratulációt. De ugyanezt mondanám neked is ahhoz az elhatározáshoz, hogy újra belevágtál a késkészítésbe. Barkácsolj minél többet te is, és blogolj ( megnéztem, és eddig tetszik amit láttam ) ezerrel.

    AMA.

    VálaszTörlés
  11. Szervusz Balázs !

    Örülök neki, hogy azok közé tartozol, akik nem csak p....t néznek a neten. Köszönöm a gratulációt, és bátran írj, ha tetszik ( de akkor is ha nem ) valami a blogomon.

    AMA.

    VálaszTörlés