2012. február 19., vasárnap

Nankeen, és a szövet-ség ...

Történt valamikor a hét elején, hogy a " félsz-bakker-os " üzenőfalamra kaptam egy kést ábrázoló képet. Jól van na ! Nekem ilyeneket üzennek, és nem játékfelkérésekkel halmoznak el. A képen egy vadi új Fallkniven K.K. modell volt látható. A K.K. Gyanítom, hogy nem a k...a könnyű kifejezést rövidítették le, de sajnos még nem tudom hogy a két K. mit jelent. Az esélye hogy a számomra ( is ) vágykeltő kést megvehessem, egyenlő a nullával. Különben is, már van egy " efegyesem " a cég svéd cég palettájából. Tökéletesen működik a kezemben. Soha jobbat ! De azért piszkálta a csőröm, hogy milyen lehet annak a markolatnak a fogása. Nosza, kihasználva a hétvégi plusz fokokat, kivágtattam a műhelybe. A felismerés, hogy igen csak szűkében vagyok a fém alapanyagnak, nem igazán szegte kedvemet. Gépi fűrészlap mindig akad. Nem is akármilyen ! Ez a gatterlap, példának okáért, vastag rönkfákat vágott hajdanán kellő hosszúságúra. Nálam meg, ha kést készítek belőle, akkor az aprófát fogja vágni kellő rövidségűre. O.K. pengeanyag kipipálva. De miből legyen a markolat ? Gumiból, mint az eredetin ? Használtam már sokszor gumit, de nem markolat anyagnak. Akkor viszont kipróbálok valamit, amit már régóta szerettem volna. Mégpedig a szövetbetétes bakelitet. Némi ellenérzéssel fogtam hozzá a munkához, de 5 perc után már elmúlt ez az érzésem, és ennek köszönhetően pillanatok alatt kész lettem a pengével. Én nem tudok olyan szépen felhúzott éleket készíteni, mint nagyra becsült Zé barátom, de a skandináv él csiszolása már a kezemben van. A markolattüske méretre vágása ( csak félig ér bele a markolatba ) nekiláttam a tüske helyének kialakításához. De..................a fene ott ette volna meg azt az embert aki szövetet rakott a bakelitba. Még a fúró sem akart benne egyenes vonalban menni. Nem is beszélve a furatok összereszelésénél keletkező problémáról. Rájöttem hogy miért van néhány skandináv késnek olyan vékony tüskéje. Mert akkor csak egy darab, büdös nagy furatot kell készíteni, és már lehet is belesajtolni a csenevész kis tüskét. A többi már a ragasztó dolga. Én is így fogok eljárni legközelebb. Addig is, az üverapiddal összekent cuccokat egymásba nyomkodtam, és egy éjszakára bezártam őket a kazánházba. Ma reggel pedig összecsiszoltam. Volt ámulat a részemről, mert olyan mintája lett a bakelitnak, mint valami akácfának. Csak apróbbak a minták. Nekem nagyon bejön ! Nyomtam a végébe még egy csőszegecset, mert az eredetin is van valami hasonló. Basszus ! Régen örültem már ennyire késnek. Leszámítva az F1-t. Kellemesen csalódtam, mert jó lett a markolat formája. Olyan visszafogott, és egyben kényelmes is. Ezek a fiúk tudnak valamit ott fenn a messze északon ! Bár egyszer azt ígértem hogy nem fogok gyári kést utánozni. Most már belátom, nagy felelőtlenség volt. Amit a nagy cégek arra méltatnak, hogy nagyüzemben legyártsanak, annak a késnek valamit tudni kell. Tehát érdemes arra, hogy elkészítsük a saját verziónkat belőle.

9 megjegyzés:

  1. Hello AMA!

    Csak ámulok és bámulok. Minden sufni késes barátom ontja a késeket.
    Szerintem is jó anyag a bakelit(épp ma kaptam egy kevés papirbak.-et), csak a szaga. Hm.

    De a kést is méltassuk már, hisz nagyon vagány lett. Az hogy nem gumiból lett a markolata pedig....Szerintem sem lehet mindig gumival dolgozni.

    Grat. Zsombor

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szép lett! Király forma, a markolat külön tetszik, gartulálok!
    Mik a méretek?

    VálaszTörlés
  3. Szervusztok Késkészítők !

    Köszönöm szépen a dicséreteket. A forma nem az én találmányom, de megpróbáltam belőle, a lehető legtöbbet kihozni. Soha nem szoktam mérni, de most mérőszalagot vettem a kezembe. Az eredmény 99 mm pengehossz, és 107 mm markolathossz. Az ujjvédő pedig 3 mm vastag. Az összesen 209 mm, ha jól számolom. Ja és a penge, és a markolat szélessége is 28 mm széles. Nem beszélve a markolat 20 mm-es, és a penge 2.5 mm-es vastagságáról. A csőszegecs méreteit is leírnám: 8x1,5 mm. Márton tudnod kell, hogy ennyi adatot még nem írtam le egyik késemről sem.

    AMA.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen, bocs, ha túl kíváncsi voltam, de annyira tetszik, hogy én is szívesen csinálnék egy hasonlót...

      Üdv: Marci

      Törlés
  4. Szervusz Marci !

    Uccu neki ! Ott az eredeti. Kíváncsi vagyok, te mit hozol ki a témából. Vagy a Nankeen tetszik ? Húúú...! Áááá...!

    AMA.

    VálaszTörlés
  5. Szia AMA!

    Örülök , hogy itt a jó idő, mert végre kimerészkedsz a műhelybe és ilyen remek darabok kerülnek ki onnan! Tetszik ez a kés és sokkal jobban néz ki ezzel a textilbaki markolattal! Gratulálok!

    Zébarát

    VálaszTörlés
  6. Szervusz Zé !

    Ez még csak a kezdet. Gondolj bele, ha majd tavasz lesz. Csak úgy ontom majd az új késeket. Hacsak...? Nem akadályoz meg benne az alapanyaghiány. Mert ötletekben igencsak bővelkedem. Szóval azt mondod jobban néz ki mint a ...? Azt azért nem mondanám. De azért nekem is tetszik.

    Távoli barátod, AMA.

    VálaszTörlés
  7. Hello, AMA jo kis boko, tudtam h betalal kuldemenyem a faceen.
    De eme-AMA a cikkedet most nem nagyon ertem!
    Ne harapd le a fejem de en nem latom a hasonlosagot a KK-val. Szal szerintem nyugodtan levedheted :D

    amugy itt a KK jelentese:
    "...The KK knife (the Kolt Knife) is a traditional designed knife where the clean lines dominate the blade, the handle and the sheath. The history of the design goes back to the times when the knife was a common tool in your daily life, no matter if you were a hunter or a farmer. The knife is not intended for waist belt carry. Instead, it is intended for parts of the body where access to the knife is at best, like in your pocket, or around your neck. By offering a safe, comfortable handle, and a very strong blade with an extremely sharp edge, the non-aggressive design provides a knife which should fit any hand, and any task. The safe click-lock, hygienic zytel sheath protects the edge and stores the knife safely when off duty.
    Steel
    Satin finish laminate 402J2/CoS steel, HRC 60.
    Edge
    The edge should be a convex, pretty thin so called ICE edge, improved convex edge.
    Blade
    Wide, hidden tang construction, lanyard hole of standard size.
    Handle
    Thermorun handle with checkered sides.
    Crossguard
    Black stainless crossguard, securely fastened to the blade tang. Since the sheath will lock over the crossguard, it’s important that the crossguard has got the same length and shape from sample to sample and also that it cannot be removed.
    Sheath
    The sheath is in injection molded polyamide (zytel) where a lever is locking over the crossguard. The sheath has got a thumb press notch for releasing the knife from its sheath on top, the release power should be equivalent with the force of around 10 N (10 kp) or 1 kg. This force is adjusted with the thickness and length of the locking lever of the sheath. The sheath is made with small tolerances for avoiding the edge to faulty cut in the sheath.

    Mod. KK
    Total length: 185 mm (7.3")
    Blade length: 85 mm (3.35")
    Blade thickness: 3.85 mm (0.15")
    Tang: Broad, Hidden
    Weight (knife): 84 g
    Steel: Lam. CoS
    Blade hardness: 60 HRC
    Handle: Thermorun
    Sheath: Zytel blade-cover ..."

    VálaszTörlés
  8. Szervusz Degu !

    Nagyon szépen köszönöm a messzemenően kimerítő magyarázatot, a K.K. kifejezésre. Örülök neki, hogy nem látszik a hasonlóság, hiszen így még véletlenül sem vádolhatnak plágiummal. Ezek szerint sikerült belevinnem az egyéniségemet . Mert ez volt a célom vele. Köszönöm még azokat az információkat amiknek, személy szerint nagyon örültem. Példának okáért annak, hogy mi a laminátum külső acélja.

    AMA.

    VálaszTörlés