2012. december 14., péntek

Firewood. Avagy, fának, tűznek lelke van.

Ebben teljesen bizonyos vagyok. Na de amikor a tüzelőnek szánt fából kés készül, akkor szerintem a késnek is lelke lészen. Mindig is szokásom volt, hogy a számomra tetsző fadarabkákat, soha nem dobtam a tűzre. Őrizgettem, nézegettem simogattam őket. Aztán eljön néhányuknál az az idő, amikor felhasználom őket. Természetesen kés markolatot készítek belőlük. Így történt ebben az esetben is. A tavalyi akácrönkből vágott karika, egy nagy repedéssel átvészelte a 12 hónapot. Ahol el is hasítottam. Aztán megnéztem, hogy melyik része alkalmas a feladathoz.  
 Az apróbb repedések nem nagyon izgattak, mert azok kimondottan tetszettek. Bár ezek mentén könnyen elhasadnak, de ez adja meg a varázsát az egésznek. Izgulni azért, hogy kibírja a fűrészelést, és a csiszolást. Óvatosan nyúltam a fához, mert nem sok reményt fűztem ahhoz, hogy egyben fog maradni. De kellemesen kellett csalódnom. Nem úgy a penge anyagában. Jó, most próbáltam ki először ezt az anyagot. A neve pedig nem más, mint egyszerű szerkezeti acél. Szén van benne ........... Akkor meg mi baj lehet ? Ja, hogy úgy sem lesz olyan kemény mint a gyári kések ! Ki nem ...... le.
Ilyen anyagom van, és ezt kell szeretnem. Amúgy sem vagyok valami nagy Rockwell vadász. Hasonlítson ahhoz, amit elképzeltem. és akkor boldog leszek. Szóval, kivágtam flexel, megcsiszoltam a szalagcsiszolóval, és megütögettem kalapáccsal. Mindezt a fatüzelésű kazánban való edzés előtt. Majd ismét az abrazív eljáráshoz folyamodtam, és egy keveset ragasztottam. A végeredményt pedig csiszoló vászonnal alakítottam ki. Ritkán szoktam kontúros kést készíteni, de néha jól esik az e-fajta kések készítésével bíbelődni. Ha valaki megkérdezné, hogy mi az ami legjobban tetszik ezen a késen, akkor csak annyit mondanék, hogy az a rész a markolatpanelon, ahol a szíjács, és a geszt találkozik. Csodálatos ahogy a fa frissen nőtt része elválik, és egyben egybe olvad, az öregebb évgyűrűkkel. Az a véleményem, hogy a természet csak ilyen varázslatos dolgokat tud alkotni. Mi emberek csak nagy erőfeszítések árán vagyunk csak hasonlóra képesek. Én, a magam kis szerény módján, emléket állítottam annak a dolognak, ami sok embert melenget meg, testileg, lelkileg....................... A tűzifának.   

14 megjegyzés:

  1. Tetszik. Természetes, szép, használatra van csinálva. A szerkezeti acélok pedig kimondottan szívósságra vannak optimálva - a pengéd el nem törik, élezni könnyű, a sonkát pedig a hét bármelyik napján elvágja. :-)

    VálaszTörlés
  2. Szervusz Kedves Olvasóm !

    Köszönöm szépen megnyugtató szavaidat. És a tetszik-et is ! Számomra az a természetes, hogy abból dolgozom, amim van. Így került sorra ez a számomra új alapanyag is. Abban viszont igazad lehet, hogy a sonkát elvágja, de már nem tartunk jószágokat. A bolti meg nem ízlik. De keresek neki valami más vágnivalót majd.

    AMA.

    VálaszTörlés
  3. Ezt látnom kell!!!

    Nagyon tetszik - több, régi-új kötődéssel ragaszkodom az akáchoz: szép kidolgozású, rusztikus-természetes a markolati rész (a tűzifa származástörténet különösen megragadó!), kézre álló, masszív együttesnek hat a késed!
    Tartós, erős párosnak tűnik a két alapanyagod, remélem, szeretik majd egymást a hosszú együttélés, használat után is!
    Gratulálok!

    VálaszTörlés
  4. Szervusz Patricia !

    Szívemből szóltál ! De sajnos nem tudom már megmutatni neked, mert már a leendő gazdája tűkön ül, hogy megkaphassa. De nagyon szép választékos szavakkal írsz te is. És igen, a rusztikus szónak is tudjuk a jelentését, Soma komámmal együtt.

    AMA.

    VálaszTörlés
  5. Nekem is tetszik. Nem is kicsit. Nem akarsz még egy hasonlót összehozni? Sörre, virslire, megegyezhetnénk. :-)

    Zelei Andor

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Andor !

      Én mindenkit arra buzdítok, hogy készítse el maga, a saját kését. Ne vedd rossz néven, de neked is ezt ajánlom. Aki megkapja, az viszont egy hölgy, és ő ez alól a kivétel.

      AMA.

      Törlés
  6. Nagyon jó a cikk!Szívemből szóltál.A kés is remek kis dolgos darabnak látszik-tetszik.Gratulálok a munkádhoz-írásodhoz!
    Papp T.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Tibor !

      Jól esnek szavaid, és köszönöm őket. Annak pedig külön örülök, hogy nem csak a képeket nézed meg.

      AMA.

      Törlés
  7. Szia AMA !
    Nagyon királyra sikeredett a legújabb "kicsikéd" :).
    A markolat az állatian jó ! Ha nem haragszol érte le is koppintanám , mert nagyon szép . Remélem hasonlóan sikeresen sikerül , repedés nélkül megmunkálni . Már találtam is egy nagy karéj :) vad cseresznye darabot .
    Üdv/ Balázs

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Balázs !

      Koppintsd bátran ! Csak hagyd rendesen kiszáradni. Ne úgy a torkodat. Ha pedig repedéssel találkozol..........késkészítés közben, ne hátrálj meg. Ja, és köszönöm szépen a dicséretet.

      AMA.

      Törlés
  8. Szemrevaló darab. Meg nem mondtam volna róla,hogy akác. Nálam minden akác sárgás-zöldes, a nagyon öreg akácok barnák csak. Én tölgyből készítettem hasonló markolatot, az is szemet gyönyörködtető. És tetszetős a rusztikus penge is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

      Törlés
    3. Szervusz Karesz !

      Köszönöm az együttérző dícséretet.

      AMA.

      Törlés